Tuesday, December 08, 2009

Entry Meroyan

Meroyan adalah gangguan emosi selepas bersalin akibat perubahan hormon dlm badan yg menyebabkan seseorang ibu murung, bertindak ganas, dll ataupun istilah yang sama erti di dalam kamus Dewan Bahasa Pustaka (DBP) boleh click di sini mempunyai banyak maksud. Tak caya cube click di sini lagi sekali. Back to back....masih sama dengan maksud di atas. Haa....ape signifikasi dengan entry nih. Sila la baca smp abis ye.


Aduhaiii TM...mmg menguji kesabaran dan keimanan betul. Asik2 problem yang sama. Asik2 kene call 100. Nombor report cik masih sama ye. Asik2 masih dalam proses cik. Jawapan buku je ko kasik aku yek. Agaknyer diaorg nih keje angkat tipun tu pakej dgn dapat telinga kebal ek. Ape mahal gaji yg TM bayar korang semata2 nak kene marah dgn customer? Aku ni dah boring kene telefon 100 tu je. Korang plak tak boring ke tgk nombor report tu yg sama je. Owh...pakej skali, tiada hati dan perasan. Bulan raya ke bulan seblom raya keeee bulan pose tah. Smp dah tak ter'keep' rekod dah. Start time 'itu' telefon line asik rosak..rosak...rosak....je. Katenyer sbb satu alat di kabel mane tah rosak. Die ganti dgn ALAT LAMA. Still la tak baik sepenuhnya. Kene call lagik. Lepas tu brani plak budak tu reveal....ooo kiteorg ganti yg lama ni baru ganti yg baru....bole??? Tapi...line telefon tu tetap tak clear. Bising2 je. Apeke diaorg ganti alat baru yg sebenarnyer tak bape nak baru? ok question mark! Lepas dah ok bulan 10 jadik lagik. Katenyerrr 'underground cable problem' plak. Dlm 2 minggu baru ok. Gile lama betul...2 minggu telefon tak boleh pakai. Bayar fixed charge tu tetap bayar ye. Tak bole nak bilang dah bape kali punyer banyak called 100. Aku jemu tau dak! Lopeh tue...lepas dah elok tue, elok baikkk punyer mak berangkat pi Mekah...die dah mula balikkkk dah. Aiihhhh...Panas tul aku nih. Tapi mengenangkan time keje takde sapa kat umah. Biarkan je la. Kot2 la mane tau terelok dgn sendirinya. Tapi hampeh jgk...Dlm 2 minggu lepas kottt...called lagik ke TM suh betulkan line tipun. 2-3 ari jgk baru ok. Aku pk kan dah elok sangat laa skali...ari khamis lepas kak jana call dari rumah timbul no 61887943. Eh..nape yek bukan no rumah yg naik kat hp aku??? Rupenyer....dlm pada die betulkan line tuk report terdahulu...masih tak betul2 jgk lagik. Ok...aku dah rasa cam TM %*%*$%#@#^#^&*%$(%^#@. Call la lagik terhegeh2 #100 tu. Read my line carefully...report made on 03 Dec. As to-date, the line is still in process. Demmmmm. Reason dier adalah 'underground cable problem'. Kenapa aku berhak meroyan disini ye....

1) dah ilang sabar dgn operator TM balik2 ty soalan yg sama dkt aku. Brani die ulang ty...ape masalahnyer. Aku ty balik, u tak baca report ke. U tak cek bape kali sy dah report the same thing.

2) Untuk tempoh tak sampai sebulan sejak kes pertama, masalah kerosakan jadi macam berantai2. Dari bulan pertama rosak masuk kali ke 2 rosak...gap lebih kurang sebulan. Or less than a month! Patut ke tak? TM...i pay u every month without failed! Customer has the right to question the money we pay and the service return. Ai brani kerat jari, TM takkan bagi written report for each report ai made. Ai did request once. Not once...byk kali actually. Yes...they are protecting the TM capability. Sampai tak kuasa aku nak gaduh sbb nak mintakkan written report tue. Ape la yg susahnyer. Print and fax or email. That's all!

3) Sila lihat pada cerita yg berjela diatas....kenapa ye asik masalah yg sama berlaku??? Tak cable tu rosak cable underground rosak...erm...cube pk sama2? Kenapa ye....KE KORANG SABOTAJ NO 6187****. KE KORANG BAGI REPLACE ITEM CAP AYAM. KE TECHNICIAN KORANG TAK RETI NAK BETULKAN KEROSAKKAN. Dan analisa terakhir saya adalah..lepas dah repair supervisor korang tak buat post mortem. Adakah ini gambaran terbaik bagi satu syarikat gergasi di Malaysia? Dan jugak kemungkinan mereka hanya take for granted kerana pelanggan seperti saya tidak bernilai di mata mereka. Adakah???

4) Mengambil masa yang terlalu lama nak fix kerosakkan. Sila semak cerita diatas juga (kalau nak semak la) Paling cepat 2-3 ari...Bukan ke operator ko cakap within 24 hours. Iskh...macam le aku tak bole pk logik. Kalau takat nombor tertukar...takkan kene amik masa seminggu. Die kene pi rumah orang tu ker dulu. Suppose it can be settle in less than 24 hours. Ok technical part maybe i'm not the rite person too but....previous experience 15 years ago they only took less than 2 days to fixed everything back to normal. Quick analysis...in 90's due to shortage of worker, less high-tech equipment, less expertise....still manage to settle in short time period. In 2009, high-tech equipment, a lot of expertise, young worker, take long time to fix and more adv but still the result more worst than before?? Adakah TM berkehendakkan skala service yang menjunam setiap tahun. Tak bole ke diaorg semak CS report in a month, in quarterly and a year...bape puluh ribu report diaorg kene entertain? Ok...ramai je yg pandai2 dlm syarikat tue. Tak bole nak argue lebih2 kan.

5) ade lagik ke....cukup la 4 dulu. kalau teringat nnt smbg. hahhahahaha

Latest follow up call to TM was yesterday, 07 Dec 09. Budak operator nama Tasha kene bambu dgn aku le kan. Smlm ai request to have the PIC contact number or email or everything that can make me talk to them personally. Tetapi policy TM adalah...mereka yang akan call customer. But hell...there is no phone call from them. Why? Ai did mention in the report thru Tasha, urgently that PIC need to call me. Many times. Habuk pun tadakkkk. Adakah ini cara mereka bekerja?

Aishh...letih...letihhh melayan kerenah yang takde kesudahan nih. But at the end of the day, haku jgk yg geram sbb tak elok2 jgk. Ape lagik channel yg membolehkan TM ni amik kisah kes mcm nih? Balik2 ayat budak CS...cik sila layari www.tm.com.my. Eeeee ko tak suruh pun aku tau laaa. Aku lagi cepat nak carik email add CEO ko tau tak. Dalam this week mak insyaAllah akan smp dari Jeddah. By time it suppose dah ok. Tgk kan je la. But again and again...kene call #100 lagik. Kak Lat....ko tipun plak la. Letih...menyampah dah aku nak cakap baik2 dgn budak TM nih. Huh!

ade sambungan utk kes ke-2 tapi continue nnt la. Ni pun dah pjg berjela lebih 2 muka surat doh. Amik feel nak meroyan skali lagi. Hahahahaha.

4 comments:

Zana S said...

agak2 bagi email ko kat abg ipar aku boleh tak??? :p

tapi ko la ckp. aku nak ckp ngan dia??? huiiiiiiiii... tahun depan lom tentu. ngehehehehe!

dia pun boss gak tuh. :d

aNoY said...

haaaa smlm nak cakap pasal ni la. lupe...sardin tu lebih penting. hahaha. Abang ipar mu post ape? Mmg nak meroyan all out nih. Tak pepasal kene darah tinggi plak kang.

kawan kite suh report dkt http://aduan.skmm.gov.my/

Elyn Sani said...

sabar ye cik..... cik tak patut meroyan. cukup-cukup la cik meroyan dengan citilink.

ke cik nak saya joint meroyan pada TM ni?? aduan cik ni akan saya forward kan pada kepala besar TM ek.... ekekekekek

aNoY said...

sebarang pertolongan amat dihargai...10Q