Wednesday, December 07, 2011

Menyampahnyer bile........

Ada driver-driver dkt mesia ni yg tergolong dlm kategori2 seperti dibawah :
  1. Lampu brek ke-3 kereta tak menyala (fius terbakar kott)
  2. Lampu signal yang dimodified jadik kaler merah (lampu signal biasa adalah kuning ye)
  3. Lampu depan adalah warna putih dannnn tinggi plak tu
  4. Tak reti guna roundabout
Perkara 1 & 2

Ni bole jadik eksiden kekadang sbb....tak perasan time bile kereta depan ni brek. Bile tak pasan dan tak sempat makaaaa eksiden laaa. Aku belum penah lagi la terkena. Sbb satu nyer la kalau aku pasan kete depan aku tak tekan2 brek walhal kete depan die dah menyala2 brek ke-3 mesti sesuatu. Bile stop aku tgk tak nyala gak mmg confirm lampu die terbakor tak pun not working (aris ckp)

Secondly, lampu signal ko modified sama kaler dgn lampu kereta. Can't be acceptable. Kunun cool la sgt kannnn. Stylo etc ape sume ek. That &?!*&^#~ mann. U know ur right and left hand function for each? That's explain everything. TQ.

Perkara 3

Niiii...biasanye kete2 mahai je yg guna pakai. Tp skrg dah melarat ke kete2 biasa. Ni lagi satu aku tak phm. Ko nak terang2 alam suluh jalan pekejadahnyer oiiii. Lampu kuning tu dah oke per. Ni mcm ape tau, ko amik lampu rumah yg pjg tu pastu ko buh kat kete ko. (read : lampu ni consider murah jgk) Hah gitu la. Menggelabah kottt. Aku tak penah ty rege lampu tu putih tu dkt kedai. Tp agak2 la kalau tak mampu sgt nak beli original punyer, china made still murah. Taiwan pun ado. Pilih je laa. Tak cukup dgn ituuu, dah la pakai lampu putih kendian setting tinggi plak tu. Ni aku nak kasitau...bukan jalan yg terang oiiii, kete depan ko yg terang benderang. Abih ko bole kire bape org dlm kete tu, lelaki bape pompuan bape. Nampak segala aksesori detaillllll. Paham tak? Sgt2 annoying. And the most part which made me so annoyed, SILAU. This is my biggest concern. Kenapa... ini adalah penyumbang utama kepadaaaaaa penambahan power silau aku. Demmm. Kalau kete tembak dari belakang...aku pantul balik guna cermin pdg belakang. Kalau kete tembak dari depan, aku pakai lampu tinggi. Fair n square. Baru ko tau perasaan aku cemanekan.

Perkara 4

Ni pun problem jgk. Kalau org lain tak rasa gitu.....takpelah. Tapiii ni problem utk aku okeh. Tiap2 hari aku mesti guna roundabout dkt batu caves nun. Besar oke. Mcm stadium aku ghase. Pulak tu siap dgn 3 lane. Roundabout tu sendiri 3 lane oke. Kendian, kete2 yg masuk ni asal2 dari 3 lane jgk tp tak retiiiiiii nak stick to their lane. Cemane nak describe ek. Katekan anda memandu di lane tgh sebelum memasuki roundabout. Kemudian anda memasuki roundabout dan masih kekal di lane tgh sehinggalah anda mahu memasuki simpang lain anda mula memberikan signal utk masuk ke simpang yg dikehendaki. Oke secara ber'manner'nyer itu la caranya. Tapiiiiiiiiiii yg aku jumpe tiap2 hari adalahhhhh. Belum masuk roundabout duk lane 3. Bile lampu sudah hijau, memandu terusss masuk lane ke 2...lepas tu nampak lane ke 2 slow sikit masuk balik lane 3 kendian nak masuk simpang masuk lane 2 balik, lepas tu himpit plak kete dkt lane 3. Nampak tak???? eh bukannn...paham tak????? Bengonggg tak???? Kiri kanan kiri kanan. Kalau kete aku jenih tahan kemek, mmg byk la kete2 yg aku dah langgar kottt. Menyakit kan hati betulll. Could you plsss stick to ur lane. Plan before enter ur lane. Act nicely and be manner. Tu antara2 senario biasa yg hari2 aku kene hadap. Aku punyerrr la ber'manner' guna roundabout. Tapi ade pulak mangkuk2 yg tak reti. Bukan tak reti la, bangang benor nyer. Cikgu skolah memandu ko tak ajar kot. Oke...kasar bunyiknyerr. Infact, cikgu aku mmg takde ajar. Tpppppppp common sense pls. So better lepas ni sekolah memandu, sila la ajor cemane etika dan tatatertib memandu di roundabout.

Kunun nak cite sikit je. Skali pjg dan berjela jgk yek. Ni ade satu lagi kejadian. Bole kate baru2 jgk la.....betul2 depan mata aku. Aku dari simpang mau kuar ke jalan kuching. Simpang ni mmg haru sket. Selalu congested. Sbb die intersect dgn simpang nak ke roundabout. Berseliratttt for sure. Ok kesahnyerr, ramai yg sume main potongg je. Org yg nak kuar simpang jadi stuck. Sbb lampu kat atas adalah merah. Hat yg lorong jalan kuching dah block. Haru kannn. Aku dpt la susur2 sikit dgn bantuan signal. And lasttt berjaya kuar dari simpang. Bile aku nak masuk lane tgh....ade satu kete 'belajar memandu' dgn baikkkkknyer cross dari lane laju nak masuk lane paling kiri depan akuuuu. Demmm. Cikgu die lak tu yg tarik stering kete die utk ajor cara2 mengcross secara berhemah (kunun). Nampak tak???? Bagi signal dah betul. Cara crosss tu je yg tak bape nak betul. Kalau mcm ni la instructor yg ajor org memandu skrg....mmg la ramai yg takde etika, kuang ajor dan etc lgk. Sbb instructor die pun buat mende yg tak betul. Nak ngajo anak ketam berjalan tp sendiri jalan pun bersepah2. Ade ke peribahasa camtu? Entah. Just think about it people.

Yang menulis ni pun bukannye betui sgt. Kalau dah emosi, sume nyer cek langgar jgk. Tapi dlm byk2 situasi sy cube untuk mengekalkan rasa rasional. Secara tidak langsung ia memandu kepada arah lebih beretika dan berhemah. Wahhh ayat mcm karangan assignment je. Ok2 dah. Cukup2 le tu. Nnt yg membaca bole mabuk muntah pasal ni kang.

Sekian.

2 comments:

Anonymous said...

thumbs up on ur observation & research...luckily i'm not the driver...hehehehhe

aNoY said...

yes u're lucky. u don't need to feel the stress while driving.