Friday, December 09, 2011

Makan Pagi

Ade org dok kata...makan pagi, sarapan pagi. Kalau time bulan puasa....kite panggil sahur la kan. Lately ni aku selalu makan pagi. Bukan sarapan ye. Tapi makan pagi. Ape beza sarapan dgn makan pagi. Kalau sarapan kite dah set dalam kepala nasi goreng, bihun goreng, mee goreng, roti canai, nasi lemak. Makan pagi pulak...adalah nasi campur ye tuan2 dan puan2 sekalian. Dkt KL mmg jarang2 di buat org. Jarang nak jumpe kedai ade juai nasik campur pepagi hari. Ade laaa tp agak rare. Aku tak tau budaya bangsa lain cemane. Tapi rerasanya sume lebih kurang sama je.

Dulu2 aku rasa makan pagi ni mcm tebiat je. Sbb naturally mind set aku, nasik campur adalah time tghari je. Tapi kalau org duk belah2 kg, buat keje berat2 depa takde nyer nak amik sarapan pagi yg lite2. Terus makan pagi sbb nak kene ade tenaga utk buat keje. Selalu aku cakap kalau makan pagi ni mcm nak pi bendang je. Hehehe...don't feel offense. Arwah abah dulu masa muda2 buat keje sawah, pi bendang. Makan pagi is a must to them. Kalau tgk pepagi arwah abah mtk nasi campur mmg sgt pelik je rasa. Nak kate pi bendang, takde dah. Hehehee (memory remain) Tp tu la kebiasaannya. Bile dah makan berat, buat keje pun yg berat2 je la kan.

As for aku plak....sekrg ni istilah sarapan mmg sgt2 rare. Aku bukan jenih ngamik sarapan punyer org. Ade aku balun, takde tak kisah. Even nak beli2 pun adalah sgt2 jarang. Mungkin jenih sarapan aku hanyalah....minum air nescafe panas + air suam. Itu memadai utk smp ke waktu lunch. Kalau terrrrmkn typical breakfast is a bonus.

Makan pagi...bukan kebiasaan aku tp skrg ni dah terbiasa buat. Hahahaha. Haa tu la dulu duk la kate pelik la ape la kan. Skrg ko terjebak. Eh aku tak buat keje bendang pun. Takat duk opis je. Tapiiiiii terjebak makan pagi ni sbb....kes tak sempat mkn mlm. Lauk sedap. Terlupa makan sbb tdo etc sume. Bangun2 pagi je 1st thing yg aku igt.....alaaaaa smlm tak mkn nasik laaa. Dah rugiii. Sbbkan tanak rugi, kalau sempat seblum pi keje aku balun makan dulu. Kalau agak2 tak sempat, aku bungkus pepe yg patut mkn dkt opis. Smp opis bukan aku nak tgg time tghari pun. Takde makne nyerrrr, kul 10 aku dah mkn. Haaa tu la die mkn pagi. Bukan sarapan yeee.

Masa muda2 dulu.......eh salah laaa. Masa muda remaja dulu (hahhaha skrg pun muda gih) kalau pi memane tmpt yg kurang kebiasaan. Mesti jumpe pelik2 nih. Especially nyer makanan. Aku part makanan adalah memilih jgk. Bile dgr, tgk ade nasik kerabu, nasi minyak, nasi dagang (oke ni bole terima) dan lain2 lagik yg seerti dgnnya aku adalah jakun. Ketara jgk perasaan jakun tu kekdg. Smp tak tau nak pilih. Sudahnyaa order air je. Kalau ade kuih2 aku amik kuih je la. Tp bile duk hotel pandai pulak mknkan. Hahahaha eh takkk. Hotel kan serve typical breakfast. Depa letak hok pelik2 pun aku tak amik punyer.

So...pagi ini aku nak makan pagi satgi. Lauk2 nyaaa mcm dlm gmbr. Reason kenapa pagi ni mkn, sbb smlm tertdo smp tak dan makan dulu. Bile bgn je pg duk igt2 ayam masak merah. Adoiiii tarak bole tahan wooo....oleh yg demikian sy bismillahirrahmanirahim dulu ye.

No comments: