Friday, January 28, 2011

Konversional atau Islamic

Tajuk sangat ilmiah ye. Tapi isi cerita biasa2 je (tipikal). Sebelum2 ni mmg dah dengar ape tu Islamic dan konvensional tapiiii tak amik kesah pun. Takat ade saving account je mane aku nak heran mende2 lain pun kan (tipikal jgk). Makin dah lama keje, development pun kene lah menaik. Maksudnyerr, takkan ko nak tau satu perkara je walhal byk lagi perkara ptt diamik tau (bedah). Haaa mcm tu la lebih kurangnya.

Mula2 tau pasal akaun saving yg dah turn into Islamic system. Al-wadiah etc sume lah. Lepas tu tau plak pasal loan rumah samada Islamic atau konvensional. Kendian bile Al-Rajhi Bank muncul, baru tau kaedah Islamic di bank konvensional dan solely Islamic Bank. Padahal.....itu Bank Islam lama dah tercongok aku tak penah heran pun kan. Ok2 my bad. Dulu penah ade account Bank Islam. Bile keje dah merata2 sume main bukak bank baru je. Lebur la balance aku dkt situ. Tapi tak banyak pun. Hehehe anggap la sedekah jariah.

Meh sini ai cite ape beza diantara Islamic Bank dan Perbankan Islam. Jgn konfius sbb dkt Malaysia sekrg 2-2 ade. Islamic Bank sebagai contoh, Al-Rajhi, Bank Islam, Kuwait Finance House, Asian Finance Bank dan etc. Further list bole click NIH. Maksudnyer....teras dan asal usul bank tersebut didasari oleh sistem syariah yang tidak terikat dengan bank konvensional. Itu bole panggil solely Islamic Bank. Kalau perbankan Islam pula...contohnyer Maybank Islamic, CIMB Islamic, AmIslamic. Mmg dlm list atas tu bank negara letak sebagai Islamic Bank. Tapi perasankah kedudukan bank2 tersebut masih dibawah bank konvensional. Nampak beza? Bagus, bagus. Cepat pickup yeh.

Basically kite rasa mmg takde beza, tapi sebenarnyer ada. Mula2 dulu aku pun confius nih. Ape ke beza bank2 Islam dgn bank2 konvensional yg ade bank Islam. Rupenyer dari segi pengurusan mereka sendiri. Ni aku baca dari interview CEO KFH formerly die di RHB Islamic sebagai COO ke ape tah igt dah. Link interview tu tah mane letak. Kalau tak bole letak sinih. Berdasarkan interview itu, dpt disimpulkan bahawa kewujudan Islamic Bank yang berteraskan syariah pada awal penubuhan disifatkan lebih telus dan mencapai objektif. Oleh kerana akar umbi telah diarahkan kepada jalan yg benar (hahaha lawak plak ayat aku nih). Manakala perbankan Islam yang dijalankan oleh bank2 konvensional pula bukanlah tak telus dan tidak mencapai objektif syariah sebaliknya kedudukan mereka ade sedikit terkongkong kerana masih berpaksikan bank utama yg menjalankan sistem konvensional. Haaaa paham?

Konsep penubuhan kedua-duanya sama, kene ikut sistem syariah dan apply lesen dari bank negara. Tapi dari segi pelaksanaannya terpulang. Maksudnyer....katekan RHB Islamic, a part of RHB Bank Berhad kan. Ok, sesetengah keputusan pengurusan adakalanya kene mengikut bank asal la which is conventional bank. Jadi percanggahan isu dari segi ketelusan tu timbul. Sebab conventional bank is doing their business and to gain more profit and Islamic bank do the same thing. However, the term of where the fund should go and should come from. And where the money should been spending (investment) to. Kadang2 itu yg tak dpt nak identify. Kalau asing2 yes lah no doubt at all. Tapi kalau disekalikan. Di situlah maksud telus itu.

Cakap pasal mende ni tak bole main2, satgi aku kene saman kang. Dari temubual dgn CEO KFH tu, itulah kesimpulannya. Lain2 tu sebagai contoh saje. Mungkin pada ketika temubual itu, kebanyakkan bank konvensional yg ade perbankan Islam masih terikat. Akan dtg kite tak tau. Mungkin skrg mereka dah telus. Jadi persepsi kite sendiri jangan silap. Bukan tak halal. Cume mereka masih mengambil masa nak pecahkan kedudukan itu. Itu saja. As long as they do the syariah practise, no issue of halal or haram. Yang halal mmg tetap halal, cume yg haram tidak bole dihalalkan.

Bercakap pasal pelaksanaan sistem syariah, ni kalau masuk term....aku pun pening nak igt. To tell you the truth, mmg banyak such as bai al inah, ijarah, mudharabah, bai salam and etc. Tapi sebagai pengguna, kite tau maksud dan paham cukuplah. Tapi as for me yg jawab exam, hahahaha lintang pukang maksud dah bercampur2 pulak.

Lagi satu yg sangat2 sinonim bila sebut islamic bank. Kadar faedah, keuntungan dll yg tinggi. Islamic bank takde kadar faedah sbb......faedah related to bunga, interest which is riba. Yang hanya wujud adalah kadar keuntungan, upah perkhidmatan (ar-rahn) dll. Kalau nak cerita bab ni pun panjang. Tgg aku master bab ni nnt bole cerita lagik.

Haaa kenapa aku duk cite mende nih, sebabnyerrr aku dulu tak amik kesah pun pasal nih. Sikit pun tak kesah. Bile dah kene blaja subjek ni dkt uni, kendian inisiatif sendiri carik bahan utk baca, maka terbukak la mata dan minda ni sikit. Aku rasa ramai lagi yg blur2 (ke aku je?) pasal nih. Secara tak lgsg, aku pun buat rujukan utk aku sendiri nnt. Di masa akan dtg. Sapa tau kan.

Ikutkan ni baru surface punyer cerita je pasal Islamic dan conventional. Nak cerita detail sgt, ni bukan bidang aku. Setakat paham dan tahu bole la. Dan itulah yg bole dikongsikan. Buat permulaan....kite paham ape itu konsep Islamic Bank dan Konvensional Bank yg kite gunakan sehari2 ni dulu. Kalau ade info, aku cite lagik lah. Later mungkin pasal kredit kad Islamic.

Sekian.

*to those who are reading, kalau ade kesalahan atau kesilapan info di atas sila inform utk pembetulan ye . TQ

No comments: