Tuesday, March 15, 2011

| Hobi |

*entry ini panjang

Lame doh nak cite pasai hobi nih. Tak byk pun...satu je. Apo tuh, hobi sy adalah ngamik gambor. Bole kate hobi ke. Mcm dah common je kan. Takpe, ai tetap nak kate hobi. Hobi ni kan berlaku ketika masa lapang sahaja. Owh...hobi aku ade byk lah. Tapi yg permenant atau dipanggil top 3 adalah:
  1. Baca novel
  2. Ngamik gmbr
  3. Tgk movie (download/wayang)
Haaa...tapi yg no. 1 tu dah ala2 suam2 kuku sket pasainyerrr buku skolah kene menelaah dulu. Kalau tak jgn ngarap ler. Ni skrg ni nak cite yg no. 2 tu. Ginih, sesejak teman kecik idok la lahir dalam keluarga senang lenang. Average je lah (time tu). Mmg tak kenai lah dgn mende alah panggil kamera. Tp pakcik aku ade kamera pasai ade lagik gmbr kami2 time kecik2 dulu (bukti). Bile dah besar sket, dah sekolah baru la tau pasai mende2 tu sume. Tapi nak ade kamera sendirik mmg tak la kan. Taun 90-an consider camera adalah item mahal. Pakai filem je pun tp still mahai. Bukan calang2 orang je la yg ade (yeke?) Yg aku igt taun bile tah, family kiteorg ade camera, kalau tak silap lah sbb kakak aku nak pi rombongan ke mane tah sanggup beli semata. Sapa beli, utk sapa, duit sape idok la teman tau iye dok. Kecik lagik. Bole kate camera tu balun tuk aktiviti family lah (most of the time).

Bile teman masuk blaja kolej (tak haggak2 kan kolej), one of my kawan baik aka pn jue ade membawak sebijik camera (pakai filem time tu). Uishhh syok wooo. Belasah die punyer je. Filem, duit cuci dan bateri sila maklum beli la sendiri kalau nak guna kan. Adat org berbudi. Kalau selak balik gmbr2 lama....mmgggg byk oke. Dah la kawan ade kamera, sporting kasik pinjam, suke bergambar, kwn lain pun 2x5....pendek kate ramuan tu sgt sebatilahhh. Mmg syok sbb asik bergambarrrrrrrrrrrr je. Feeling muka cantik2 la kununnyer. Hahahah tak bole blah.

Bile dah abih zaman blaja, kembali ke alam nyata (takde camera hahaha). Start situ la aku ni dah berniat kalau cukup la duit simpanan 1st thing nak beli camera. Masa tu dah kuar digital plak. Rege makin mahallah. Dan aku looking forward to have digital also. Puas guna yg filem dah (walaupun compact je). Bile tiba nak kenduri kakak aku kawin, aku dah ding dong ding dong samada beli hp baru yg ade camera atauuu beli camera je sbb lagipun hp aku elok lagi. Tetiba dpt ilham (hahahaha) terus nak kamera, kamera, kamera.

Cek duit saving dah lebih seribu ke tak dan mula la aku survey rege. Kamera pertama yg berjaya dibeli hasil duit simpanan adalah...
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
sebuah kamera compact
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
*gmbr adalah google - ade watermark steve's digicams

kecik comel je...smp skrg ade lagi. Tapi aku dah tak guna dah. Makcik ai yg guna sekrg. Condition masih baik cume ade body camera ade retak sket (ganas tul aku) kendian batery dah ting tong. Tp bole guna lagik. Taun bile ni ek...tak silap dlm taun 2005. Gigil gak la tgn nak membayor nyer. Ye lah...teman mane penah beli barang memahai ye dok. Haaa kesahnyer.

Quality wise oke. Kalau mlm standard la. Kamera dulu function masih terhad. Tak mcm skrg. Dan jangan compare la kan. Tp dah syukur sgt lah sbb mampu milik sesuatu setelah bekerja hampir 2-3 taun (ketika itu) Paling aku suke bile outdoor camera ni kasik output yg cantikkkk (do remind, pixel at 4.0 only) Probnyer bile amik gmbr malam. Kene guna flash (which is aku kurang gemar) or else gmbr jadik shaking.

Lama gak jodoh aku dgn coolpix nih smp lah satu masa bile aku dah berkenalan dgn keluarga DSLR (wahhhhhhh tak menahan betul). Masa guna coolpix dah byk explore2 sana sini. Tgk gmbr org nape gmbr org tu cantik. Dah tu aku down sbb gmbr aku tak cantik. Eh??? Hahahhaha. Hok mula situ lah dah pandai kenen2 dgn kamera dempak ni. Fulak tu...bf aku dlm diam2 aku dpt tau sedang blaja operate DSLR ayahnya. Vavavavaaaa. Lagi la teman suke ye dok. Bole ty2 kan. Bile dah kukuh sket, duit simpanan ado makanyer aku pun dah gatai2 nak beli jgk DSLR nih. And my very 1st (wahhh 1st ko kate, nak ado 2nd, 3rd keeee...insyaAllah)
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
DSLR adalahhhhh
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
*gmbr adalah google

Syok tak terkate2 wa ckp luuuuu. Walaupun zaman aku beli ni, camera ni bole la kate sgt cikai, amatuer bla bla bla, tp wa bangga siottt. Nerves sepanjang hari kottt. Belum abih nervous nak beli, tambah gigil nak pi bayar....aku kene dera dgn bf sendirik amik gmbr guna kamera baru terus. Huwaaaa mmg nervous + gigil + malu2. Takleh bayang ler perasaan tu cemane. Sblom ni mmg tak penah pun guna adik badik DSLR ni (biasa compact je). 1st time guna.....mmg tangan aku gigil. Hahahahha aku dukung budak umo 3 bulan pun tak gigil. Pulak dgn byk2 function lagik. Akak penin dik. Nak sgt kannnn hambikkkk. Fulakkkk lagi nervous bertambah2 bile bf aku paksa aku guna MANUAL mode.....diulang MANUAL yeh. Lagi nangis akuuuu. Adoiiii blank terus depan Tugu Negara. Huwaaaa. Nak tengok cemane rupe aku 1st time pegang....click NIH.

Haaa gitu la lebih kurang sejarah awal aku jadikan ngamik gmbr sbg hobi. Aku beli D40x taun 2008. Rege bole tahan. Sesuai lah dgn bajet aku. Masa tu org kate rugi beli, tp aku insist jgk. Even tukang jual tu racun2 beli jenis lain, aku tetap nak beli D40x. Kenapa ek...mungkin satu sebabnyer bajet aku sgt2 tight. Dan itu je la yg aku mampu. Satu lagik....aku tanak go for pro camera sbb....terasa diriku ini belum layak lagik nak pegang camera jenis itu. Betapa rendahnyer confident level aku kan. Hehehe. As long as i got kamera cap DSLR pun dah sgt memuaskan ati ku. Masa tu....jenis yg aku beli ni standard budak 'u' guna tuk project paper diaorg je. Nampak mcm kamera aku nih low grade kategori kan. Hahahha dulik lahhh. Kepuasan mampu milik dgn duit sendiri tu tak dapek nak digambarkan. Rasanya....camera lah mende yg paling mahal aku penah beli.

Quality wise....huh ade ke yg nak pertikaikan. Cer citer??? Hehehe....aku dah guna sehabis baik, guna pun baik2 je. Mmg sgt like dkt camera sendiri. Kalau compare dgn latest camera mcm D3000 etc.....byk beza. Of course lah upgrading tu mesti ade. Paling obvious....fokus point. Kamera aku ade 3 je kotttt. Hahahaha takpe. Kekangan itu mampu diatasi. Dah dokek 3 thn dgn camera nih, hati ade gak rasa nak tukar body baru. Tapi tanak letgo yg lama. Trade in pun tanak. Sayang kotttt. For time being......i'll use d40x to de max. Outcome/output mmg tak penah mengecewakan. Kalau ade kecewa pun mesti sbb aku yg tak reti guna kamera hahahha.

Panjang betul lah cite salahsilah ko nih kamera. Harap2 bertahan tuk 10 thn lagik ek. Kamera ni je dah jauh jalan nyer, ke sabah, sarawak, johor....etc lagik. Akan terus dikendung kemane2 sahaja. Walaupun dempak. Dempak for good takpe. Ai masih sanggup. Heehehehe.....ptt nye aku nak story pasal hobi. Pesal aku cite pasal camera plak nih???? Takpa, sok2 ai smbg kay.

No comments: