Thursday, August 15, 2013

Ziarah/Melawat

Yang hidup pasti akan mati - itu janji Allah. 

Alhamdulillah, tiap2 tahun mesti melawat tanah perkuburan Sg. Tua & Selayang Baru. Beza die cume cepat/lambat je la :D. Dekat Sg. Tua ada kubur arwah abah. Dekat Selayang Baru kubur arwah atuk. Kawasan kubur adalah sebelah menyebelah je. Dipisahkan dengan pagar nak bagi beza je. Mmg dah border pun. Takde masalah nak pi skali jalan. Selalunyerrrr kiteorg *mak + adik-badik yg bujang lagik* paling ngelak pi time sehari sebelum raya mcm petang raya, hari raya pertama....dari pagi smp petang. Malam blum penah dibuat org lagik pi melawat kan. Raya pertama mmg takde masa nak keluar dah kalau balik dari rumah nenek. Lagipun.....dkt kubur adalah jammed dgn org yg ramai + kete yg bersesak2 nak parking. Kawasan kubur mmg luas dan lapang. Tapi selapang-lapang kubur pun...dah penuh jgk, makin lama makin ramai penghuni tetap. 

Mak dgn busu paling rajin singgah kubur. Setiap minggu kot kalau dpt. Aku bole dikategorikan sebagai agak....agak pemalas sikit. Hahahah bukan sebab tak igt, tp aku dah biasakan setiap kali lepas solat sedekah Al-Fatihah. Ada ustaz bagitau, ziarah kubur ni sunat....kalau dpt pegi la, kalau tak dpt sedekahkan dari rumah *atau mane2 tmpt pun takde masalah. Haaaa hat tu aku amik pakai. Tapi kalau takde hal dan ada kelapangan tu bile mak ngajak pi, kite pi je lah. Mak slalu claim kami2 ni selalu tak igt ke abah kami. Bukan tak igt mak oiiii, cuma jarang pi kubur jer. 

Dalam family kami ni, istilah feeling2 mmg takde. Bole la nak dikategorikan sbg family yg susah nak express feeling. Mencabarkan. Tak bole nak detect happy ke...eh happy bole detect, part sedey2 nih mmg susah nak detect. Paling2 pun masing2 hadap la masing2 punyer feeling je. Susah sgt nak sharing-sharing sedey2 nih. Dari kecik mmg dah di bentuk begitu. Kiteorg ngikut mak kot. Kalau ikut arwah abah...mmg penyedih sikit. Tapi rasanya aku tau kenapa abah dulu cepat penyedih. Hidup susah, mak ayah dah takde. Hidup dgn adik badik je then bole describe tak punca emosi tu dtg dari mana? Sebabkan aku ni abah dah takde, ade jgk jadi penyedih sikit-sikit. Tapi ditahap yang masih bole dikontrol....PEACE.

Arwah abah meninggal tahun 1999 bulan November. Kalau dlm bulan Islam, bulan Rejab. Arwah atuk pulak meninggal tahun 2001 bulan Februari, bulan Zulhijjah. Gap tak jauh kan. Umur aku masa tu 18 & 21 thn. Dah cukup besar nak faham maksud kehilangan. Impact yg besar mestilah time arwah abah yg meninggal. Time arwah atuk aku bole cool down dah. Untuk mereka2 yg dah kehilangan ahli keluarga yg rapat, mesti bole faham maksud sedih, terkilan, kecewa dsb. Hati kene redha, Allah dah tetapkan ini bahagian kita. Walaupun tak bersedia....tetap kene sedia dlm terpaksa, tetap kene redha bilemana kita dah ada kekurangan. Mmg cliche biler org disekeliling ckp....."phm perasaan org yg kehilangan". Not every person can really understand the feeling unless he/she had gone through the same experienced. Indeed. Bila ada org disekeliling aku yg mengalami pengalaman yang sama, aku takde perkataan nak dikeluarkan sekadar takziah je yg termampu. I've lost my word. 

Dalam tempoh yg dah lebih 10 tahun nih....tipulah kalau kate tak teringat kan. Ada masa-masa terdetik jgk. Rindu dgn arwah *walaupunnnn aku dulu kuat melawan ckp, membengkeng jeee keje. Ada masa tertouching jgk. Iskhhh mesti lah adooo. Abah sendirik kot. Aku pun ade perasaan jgk per. Nampak je haku mcm kisah tak kisah. Tapi ai is kisah oke. Arwah abah jenih tak byk cakap. Arwah atuk pun sama *seingat aku ler. Nak kate aku rapatttt sgt dgn kedua-duanya.....aku lagi suka claim yg aku tak rapat. Senang sikit nak handle emosi sendirik. 

Aku ade satu experienced yg jadik lepas dari arwah abah meninggal. Orang kata lah....roh arwah masih ade disekeliling kita, cuma kite je tak sedar. Masa tu bulan puasa, sebulan lebih la lepas abah meninggal. Aku terbau kapur barus kuat sgt dkt sebelah aku. Aku duduk dkt dining area. Waktu tu pagi. Terdiam jgk laa time tu sbb ai is sorang2 je dkt depan. Lepas bau tu ilang sikit2....aku pi masuk bilik pulak nak cek. Sbb dlm bilik ade lat tgh tdo. Bau kapur barus jgk. Abah tgh tgk kiteorg rupenyer. Hati aku kuat ckp yg abah td ade dkt sebelah aku tp tak brani nak toleh. Aku keras mcm batu kejab. Hehehee. Itu paling close aku rasa. Alhamdulillah.....aku dpt rasa kehadiran abah walaupun dlm keadaan yg ada kemungkinan sahih atau tidak sahih. 

Ni pun bukan senang nak membuka pekung, story mory dkt sini. But as time goes by, I've to admit that I have to let go certain thing.  

Al-Fatihah kepada arwah abah & arwah atuk................................

*sekadar gambar hiasan

No comments: